När vi lyssnade till de våldtagna kvinnornas berättelser under kriget i Bosnien, deras frågor om skammen, om hur Gud kunde tillåta detta, då föddes feministteologin hos oss.
Det berättade Zilka Spahic-Siljak, teolog som byggt upp Feminism and Religion School vid universitetet i Sarajevo när hon höll årets Krister Stendahl Memorial Lecture i Storkyrkosalen i Stockholm. Praktik och teori måste gå hand i hand, var hennes budskap. Feministisk religionsdialog har två syften, menar hon: att bygga fred på gräsrotsnivå och att tillhandahålla ny kunskap.
Zilka Spahic-Siljak betonade hur viktigt det är att bygga broar mellan religiösa feminister och den sekulära kvinnorörelsen. I Bosnien växte samarbetet fram när de sekulära feministerna förstod att de muslimska kvinnor som utsatts för våldtäkter behövde samtala med troende kvinnor. De muslimska ledarna hade utfärdat en fatwa som deklarerade att våldtäktsoffer inte skulle utsättas som förakt utan ses som hjältinnor – men det räckte inte. Kvinnorna behövde själva skapa teologi utifrån islamiska källor som talade om medkänsla och rättvisa. Det blev också viktigt att kvinnor utförde de traditionella namngivningsceremonierna för de barn som föddes efter våldtäkterna, det hjälpte familjerna att knyta an till barnen.
Jag blev enormt uppmuntrad av att lyssna till Zilka Spahic-Siljak, och imponerad av hennes arbete. Jag vet av erfarenhet hur svårt det är att bygga upp interreligiöst kvinnoarbete, såväl nationellt som internationellt. När jag skrev min doktorsavhandling om feministiska perspektiv på religionsdialog slog det mig hur många initiativ det funnits som sedan blivit bortglömda. Måste vi ständigt uppfinna hjulet på nytt?
Det tål att påpekas att den moderna feministteologin har varit interreligiös från början: inte minst var den ett judisk-kristet projekt (även om den kristna feministteologin inte alltid var fri från antijudiska stereotyper) men muslimska feminister, t ex Amina Wadud, fanns med på ett tidigt stadium.
Interreligiös feministisk solidaritet är viktig av flera skäl. De som angriper islam lyfter gärna fram att det är en kvinnofientlig religion – även om samma personer själva uttrycker sig sexistiskt i andra sammanhang. Det är för övrigt något som är sedan gammalt – engelska kolonialtjänstemän som förfasade sig över de infödda kvinnornas situation arbetade samtidigt mot kvinnlig rösträtt på hemmaplan. Som religiösa feminister kan vi tillsammans utöva kritik mot religionens förtryckande aspekter utan att därmed förkasta den i dess helhet.
Samtidigt kan vi stärka varandra i dialogen med sekulära feminister som bara ser religionen som ett redskap för patriarkalt förtryck. Men – som Zilka Spahic-Siljak påpekade – den dialogen behövs också, vi ska inte bygga någon sorts front gentemot icke-religiösa feminister. ”Ateister bidrar med sin särskilda krydda”, sade hon!
När vi för ett par år sedan stod i diskussionen om huruvida SEK skulle läggas ned eller leva vidare fanns förslag om att utvidga kretsen och bli en interreligiös kvinnoorganisation. Jag tror inte det vore en bra idé. Jag tror vi behöver både intrareligiösa (inom en religiös tradition) och interreligiösa (med många religiösa traditioner) kvinnoorganisationer. Men jag har uppfattat att än så länge är intresset inte så stort för interreligiöst kvinnoarbete, och att det finns stor risk att en sådan organisation skulle bli dominerad av kristna kvinnor – vi är trots allt i majoritet, och har en tradition av organisering i ryggen. Redan i SEK är ju dominansen från Svenska kyrkan något vi behöver vara vaksamma på.
Men jag tror det är viktigt att SEK lägger sig vinn om kontakter med såväl kvinnor från andra religiösa traditioner som med den sekulära kvinnorörelsen. Om vi arbetar medvetet med att ta sådana kontakter både lokalt och på central nivå så kanske vi kan närma oss ett mer organiserat samarbete.
Nedan lämnar jag några länkar för den som vill läsa mer.

Helene Egnell

Zilka Spahic-Siljaks föreläsning: https://vimeo.com/1029656732
Feminism and Religion School i Sarajevo: https://ferskola2022.onlinebase.net/en/home/
Krister Stendahl Memorial Lecture: https://www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift/krister-stendahl-memorial-lecture
Centrum för religionsdialogs blogg om interreligiös kvinnosolidaritet: https://blogg.svenskakyrkan.se/crd/2017/03/08/vi-behover-feministisk-interreligios-solidaritet/
Other Voices. A Study of Christian Feminist Approaches to Religious Plurality East and West: https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A167599&dswid=3929